Over het boek

In Sporen door het Hogeland is de geschiedenis van de 26,9 kilometer lange spoorlijn van Sauwerd naar Roodeschool opgetekend. In elf kloeke hoofdstukken reist de lezer mee door de tijd, langs de stations en de verschillende thema’s: van passagiers tot spoorpersoneel, van stoom tot diesel, van spoorveiligheid tot koffiehuizen. (En vergeet de stationskatten niet.)

Een voorbeeldpagina uit het boek.
Twee voorbeeldpagina’s uit Sporen door het Hogeland.

Plattegronden, foto’s en bijzondere verhalen brengen deze noordelijkste lijn van Nederland tot leven. Bovendien eindigt het boek met een uniek overzicht van de bedrijvigheid in de Eemshaven. Want waar geschiedenis ophoudt, begint de toekomst.

Voorbeeldpagina’s uit Hoofdstuk 11, over de Eemshaven.

De elf hoofdstukken zijn:

  • Hoofdstuk 1. 1873-1893. Station Groningen – De aanloop naar de Hogelandlijn.
  • Hoofdstuk 2. 1893-1913. Groningen-Noord – Het spoortraject over het Hogeland.
  • Hoofdstuk 3. 1914-1924. Station Sauwerd – De Hogelandlijn in de Eerste Wereldoorlog.
  • Hoofdstuk 4. 1924-1940. Station Winsum – De spoorwerkers van het Groninger Locaalspoor.
  • Hoofdstuk 5. 1940-1950. Station Baflo – Het Hogelandspoor in en na de Tweede Wereldoorlog.
  • Hoofdstuk 6. 1950-1965. Station Warffum – De komst van de Blauwe Engel: het einde van het stoomtijdperk.
  • Hoofdstuk 7. 1965-1980. Station Usquert – De grote kaalslag: de verdwijning van de stationsgebouwen.
  • Hoofdstuk 8. 1980-1990. Station Uithuizen – Veiligheid en onbehagen.
  • Hoofdstuk 9. 1990-2005. Station Uithuizermeeden – NS verdwijnt, NoordNed komt.
  • Hoofdstuk 10. 2005-2018. Station Roodeschool – Arriva en de toekomst van de Hogelandlijn.
  • Hoofdstuk 11. 2018 e.v. Station Eemshaven – Bedrijvigheid aan het eind van de lijn.
En nog eens twee pagina’s uit het boek.